Wist je dat?
Uitgaanders relatief vaak onder invloed rijden? Dit blijkt ook uit een grote studie onder ruim 3.500 uitgaanders. Een kwart van deze groep heeft het afgelopen jaar na een uitgaansavond wel eens onder invloed van alcohol en/of drugs autogereden.
Van deze jongeren was bijna 30% onder invloed van alcohol en 70% onder invloed van drugs, al dan niet in combinatie met alcohol.
Wist je dat het strafbaar is om met drugs op achter het stuur te kruipen? Ruim een kwart van de jongeren is zich hiervan niet bewust, dit blijkt uit onderzoek van TeamAlert, een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren.
Wist je dat in het verkeer in Nederland door het gebruik van alcohol zo’n 250 doden en 3400 ernstige gewonden per jaar vallen?
Wettelijke limieten voor drugsgebruik in verkeer
Vanaf 1 juli 2017 zijn er wettelijke limieten voor drugsgebruik in het verkeer. Heb je meer drugs gebruikt dan de limiet toestaat? Dan mag je niet meer rijden. De limieten gelden voor: amfetamineachtige stoffen, cocaïne, THC (hasj en wiet) en GHB. Men gaat ervan uit dat bij deze limieten de rijvaardigheid net zoveel wordt beinvloedt als na het drinken van ongeveer 2 glazen alcohol in 1 uur.
Voor het gebruik van een combinatie van drugs, of van drugs en alcohol, gelden zogenaamde nul-limieten. Dit betekent dat je niet meer mag rijden als je verschillende drugs of drugs en alcohol hebt gebruikt.
Een speekseltest laat snel en eenvoudig zien of je drugs hebt gebruikt en wordt gebruikt als 'voorselectiemiddel'. Een eerste inschatting van hoe lang drugs aantoonbaar is in speeksel is vind je hier. Dit is nog niet goed onderzocht en daarom lastig te zeggen.
Test je positief dan zal je mee genomen worden naar het politiebureau voor een bloedonderzoek. De analyse van het bloedonderzoek wordt gedaan door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).
Je bent verplicht mee te werken aan de speekseltest. De test kan gecombineerd worden met een psychomotorische test (observatie van gedrag en uiterlijke kenmerken).
Ligt de uitslag boven de wettelijke limieten dan kan het Openbaar Ministerie je een boete/gevangenistraf geven.
De politie kan je ook aanmelden bij het CBR voor een bestuursrechtelijke maatregel. Dit is meestal een onderzoek naar je rijgeschiktheid en naar je afhankelijkheid van drugsgebruik.
Het effect van drugs op rijgedrag
Duidelijk is: rijden met drugs op is hartstikke verboden en gevaarlijk. Maar ja, hoe weet je hoeveel drugs er nog in je bloed zit na een festival, en of je dus wel of niet in de auto mag stappen? Het Trimbos-instituut heeft geprobeerd dit te berekenen, maar benadrukt wel dat het heel moeilijk is om precies te zeggen. Wat het lastig maakt is dat het per persoon verschilt. Het heeft met veel dingen te maken, bijvoorbeeld met hoe zwaar iemand is en hoe iemands stofwisseling werkt. Het is daarom onmogelijk om heel specifiek aan te geven wanneer je weer kan rijden. Daar moet eerst meer onderzoek gedaan naar worden.
Hasj en wiet kan leiden tot verminderde concentratie, een lagere reactiesnelheid en meer slingerbewegingen. Bestuurders die alleen geblowd hadden, lijken zich daar meestal wel van bewust te zijn en proberen voorzichtiger te gaan rijden. Ondanks het aangepaste gedrag is het risico te vergelijken met rijden na het drinken van een paar glazen alcohol. Wie zowel heeft geblowd als gedronken, neemt aanzienlijk grotere risico’s.
Onder invloed van cocaïne en speed kunnen bestuurders het gevoel hebben dat ze nog prima in staat zijn te rijden, doordat deze drugs voor een gevoel van alertheid zorgen. Cocaïnegebruik leidt weliswaar tot een hogere reactiesnelheid, maar dit effect weegt niet op tegen negatieve effecten zoals het nemen van meer risico’s en sneller en agressiever rijden. Vooral cocaïne wordt vaak genomen aan het eind van een avond uit, om te kunnen blijven doordrinken of om met een ‘fris’ gevoel achter het stuur te stappen. Wie veel alcohol heeft gedronken, voelt zich minder dronken na een snuif cocaïne. Toch is het juist deze combinatie erg riskant. Diegenen die onder invloed van een combinatie van cocaïne/speed en alcohol achter het stuur stappen, lopen het meeste risico op een ernstig verkeersongeval. Geschat wordt dat dit risico 20 tot 200 keer hoger is dan in nuchtere toestand.
GHB heeft een verdovend effect. Bestuurders maken eerder fouten bij complexe verkeerssituaties en kunnen verkeerssignalen ook gemakkelijker over het hoofd zien. GHB is bovendien moeilijk te doseren waardoor het gemakkelijk kan leiden tot bewusteloosheid (coma). Het gevaar is dus dat de bestuurder tijdens het rijden buiten bewustzijn raakt. Er is nauwelijks informatie met betrekking tot GHB-gebruik in het verkeer, maar uit onderzoek onder ernstig gewonde automobilisten blijkt dat GHB-gebruik wel degelijk een rol speelt bij verkeersongevallen.
Onder invloed van XTC wordt de opname van informatie vanuit de omgeving en de ruimtelijke oriëntatie minder, het wordt moeilijker om de aandacht te verdelen en de perceptie van bewegingen wordt minder. Wie deelneemt aan het verkeer kan daardoor risico’s minder goed inschatten en overschat zichzelf gemakkelijker.
Bekijk hier het filmpje van Spuiten & Slikken en Team Alert over rijden onder invloed.
Kom veilig thuis
Of je nu naar een afterparty gaat of lekker je bedje in kruipt, zorg dat je veilig aankomt op de plaats van je bestemming. Pak dus het openbaar vervoer, de taxi of spreek van tevoren af wie de Bob is. Daar zitten ook best voordelen aan.
Breng jij je vrienden veilig thuis na een avondje stappen? TeamAlert zet de Bob’s in discotheken en op festivals nog extra in het zonnetje. Blaas 0 promille bij de ‘blowjob’ van TeamAlert en ontvang toffe gadgets. Kijk hier waar je het Bob-team kunt tegenkomen.
Veilig vervoer naar huis geregeld op een festival en wil je dat je festivalbezoek voor eeuwig wordt vastgelegd? Zorg dan dat je het Witte Waas team vindt en scoor een foto met de witte haas.